Skip to main content

Een paar jaar geleden stond ik in de keuken te balen. Ik had een enorm pesthumeur en ik herinner me heel helder dat ik er zó ontzéttend kláár mee was…! Het had me al veel te lang geduurd. Op een gegeven moment kwam er een enorme kracht in mij naar boven en ik besloot resoluut: “Ik wil van mijn pesthumeur af!”

Tja, vóór dat moment in de keuken dacht ik dat ik alles wist over energiemanagement, maar ik had mijn eigen humeur niet onder controle en dat vrat energie. Dus ik ging me verder verdiepen en er ging een wereld voor me open.

Ik ontdekte dat er verschillende manieren zijn om invloed te hebben op je humeur. Ik ga het zo kort mogelijk houden vandaag, we behandelen er 4!

    1. Je fysieke houding
    2. Wat je zegt
    3. Wat je denkt
    4. Alles wat er in je hoofd binnenkomt

Je fysieke houding

Hoe je staat, loopt, beweegt heeft allemaal invloed op je emoties. Er zijn diverse onderzoeken naar gedaan.

Je kunt een klein onderzoekje doen met jezelf. Ga zitten of staan en neem een ingezakte houding aan, met je hoofd en schouders naar beneden. Adem oppervlakkig en trek je mondhoeken wat omlaag. Hoe voel je je?

Neem nu eens een andere houding aan: zit of sta rechtop, doe je mondhoeken wat verder naar je oren toe en adem dieper in en uit. Hoe voel je je?

Ik ben er als coach scherp op hoe mijn cliënt erbij zit en stuur regelmatig bij, omdat het echt helpt. Als de houding niet klopt met wat je wilt bereiken, pas dan eenvoudig je houding aan. Het effect is dat je hele lijf, met hormonen en alles, meedoet in de verandering die jij wilt. Dan gaat het veel sneller dan wanneer je met wilskracht probeert te veranderen.

 

Wat je zegt

De woorden die je gebruikt bepalen ook een groot deel van je gevoel. Een mooi voorbeeld vind ik het verschil tussen “Ik kan dit niet” en “Ik kan dit nog niet”. Voor mij voelt de eerste zin vrij hopeloos en ontmoedigd. De tweede zin geeft echter hoop omdat het suggereert dat je iets kunt leren!

Nog een voorbeeld. Ik hoorde als kind vaak de zin: “Het is me teveel.” Dat nam ik over. Ik begon het zelf te zeggen. En daardoor begon ik het te geloven. Later leerde ik te zeggen: “Ik kan dit aan en als ik toch vermoeid raak kan ik mezelf opvangen.” Deze eenvoudige andere woorden zorgen er bij mij nog steeds voor dat dingen me wél lukken.

Wat je zegt tegen een ander én tegen jezelf, heeft invloed op hoe je je voelt.

 

Wat je denkt

Alles wat er in je hoofd rondgaat beìnvloedt je emoties.
Denk je nu “Ja, leuk Runa, natuurlijk heeft dat invloed op hoe je je voelt. Maar… wat je denkt, daar heb je toch geen invloed op?”
Eh, ja, toch wel. Hele bevolkingsgroepen met allerlei verschillende religies en achtergronden nemen al duizenden jaren momenten van stilte om hun hoofd tot rust te brengen. Of om hun aandacht te richten op positieve dingen. En jij kan het ook (leren).

Je hoeft er echt niet voor op een meditatiekussen te gaan zitten (tenzij dit voor jou werkt natuurlijk).

Een eenvoudige oefening is om je timer op een minuut te zetten en eens rond te kijken in je hoofd. Wat denk je? En wat is dan je volgende gedachte? Kijk eens rustig rond en leer je hoofd van binnen kennen. Als het lukt, probeer het dan eens 2 minuten, of nog iets langer. Alleen deze eenvoudige oefening zorgt vaak al voor meer rust in je hoofd.

Ook kun je je hoofd gaan voeden met helpende gedachten. Als je niet weet hoe dit moet of welke gedachten voor jou helpend zijn, neem dan even contact op, want deze blog is al veel te lang geworden. 😉

 

Alles wat er in je hoofd binnenkomt

Je kan je hoofd een handje helpen door te selecteren bij de poort. Er komt namelijk heel veel binnen, ieder moment van de dag. Via ál je zintuigen. Zeker als je een beetje gevoelig bent is het belangrijk hier op te letten.

Selecteren aan de poort doe je heel eenvoudig door bewuste keuzes te maken over wat je kijkt, luistert, met wie je praat, etcetera.

  • Die ene persoon die altijd negatief over een ander praat? Kijk goed hoeveel het je waard is om met deze persoon om te gaan.
  • 3x per dag nieuwsberichten checken? Je hoort het vanzelf als de wereld in brand staat. En ook dan heb je er geen invloed op, dus wat probeer je nu eigenlijk te bereiken door op de hoogte te zijn?
  • Scrollen door social media? Heel rustgevend……… (hopelijk proef je mijn sarcasme en begrijp je door de titel van deze paragraaf al wat ik wil zeggen).

Tip: Vraag in plaats daarvan eens iemand die je hoog hebt zitten, welke podcasts hij of zij luistert. Lees een verdiepend artikel over een onderwerp dat je echt aan het hart gaat. Of zet mooie muziek op die past bij de stemming die je wilt.

 

Maar moet je niet juist contact maken met je gevoel?

Om mijn verhaal even te nuanceren: er is natuurlijk nog veel meer te vertellen over emoties. Ik ben een grote voorstander van het luisteren naar je emoties. Heb je een pesthumeur, dan heeft die je waarschijnlijk iets te vertellen. Daar kan ik nog wel een paar andere blogs over schrijven…

Tot slot…

Blijf heen en weer bewegen tussen aan de ene kant contact maken met je gevoel en aan de andere kant juist dingen doen om je beter te voelen. Neig je veel naar het een, probeer dan eens het ander. Laat je verrassen door wat een andere strategie voor je kan doen. Of kom een keer langs voor een sessie om de balans te ontdekken. Je bent welkom.

 

Website by Snugger